هفته صندوق یونان انتخابات بین الملل یونان

هفته: صندوق یونان انتخابات بین الملل یونان نخست وزیر یونان الکسیس سیپراس درآمد ناخالص ملی

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

گت بلاگز اخبار اجتماعی تهديد ٣٠٠ كارگر به فروش كليه

بنري در مسير كارخانه مس چهارگنبد- سيرجان خودنمايي مي‌كند؛ بنر بزرگي كه سردرِ مجتمع مس چهارگنبد راه اندازی شده است و روي آن جمله‌اي حاوي آگهي فروش كليه به چشم مي

تهديد ٣٠٠ كارگر به فروش كليه

تهديد ٣٠٠ كارگر به فروش كليه

عبارات مهم : قانون

بنري در مسير كارخانه مس چهارگنبد- سيرجان خودنمايي مي كند؛ بنر بزرگي كه سردرِ مجتمع مس چهارگنبد راه اندازی شده است و روي آن جمله اي حاوي آگهي فروش كليه به چشم مي خورد: «به علت فقر مالی، تعدادی از کارکنان مجتمع مس چهارگنبد، کلیه خود را به فروش می رسانند». انتهاي آن هم شماره اي نوشته شده است است تا برقراري ارتباطي باشد با كارگراني كه مي خواهند براي فروش كليه اقدام كنند.

به گزارش شرق، اين آگهي متعلق به یک گروه کارگر است كه اعلام كرده اند حاضرند دسته جمعي كليه خود را بفروشند تا تأمين معاش كنند. مس چهارگنبد، کارخانه ای است که در زمستان ١٣٨٢ تأسیس شده است و سال هاست فراوری مس را بر عهده دارد؛ در سال های اولیه، معدن به صورت روباز استخراج می شده؛ ولی درحال حاضر عمر معدن روباز به اتمام رسیده و استخراج به روش زیرزمینی شروع شده است هست. درحال حاضر این کارخانه به بخش شخصی متعلق است و حدود ٣٠٠ کارگر دارد.چه شد كه كار به اينجا كشيد؟

تهديد ٣٠٠ كارگر به فروش كليه

رمضان شهسواری، مدیر شورای اسلامی کار این کارخانه، از شرایط کارخانه انتقادهای بسیار دارد و به ايلنا گفته: حقوق تیر و مرداد را نگرفته ایم؛ از قبل هم مزایا طلبکاریم؛ همین شد که در روزهای نهایی هفته گذشته، تجمع کردیم. آخر، ما مثل مجتمع های مس دیگر استان کرمان نیستیم؛ عایدی مان کم هست، دستمزدهايمان خیلی پایین است و همان حداقل دستمزد اداره کار را می گیریم. حالا حساب کنید همین حداقل مزد بخورو نمیر را هم بخواهند دو، سه ماه یک بار بدهند؛ دیگر جهت کارگر چه می ماند؟شهسواری از دو سال گذشته به عنوان دوران افول شرایط شغلی کارگران مس چهارگنبد یاد می کند و می گوید: در دو سال گذشته، از مزایای شغلی ما کم کردند؛ یعنی نرم نرمک، کم کردند تا ما به اینجا رسیدیم. اول اضافه کاری ها را کم کردند؛ به عنوان نمونه ١٠ ساعت را کردند پنج ساعت، بعد گروه های شغلی را کم کردن دادند تا حقوق ها کم شود تا دست آخر به اینجا رسیدیم که نان شب هم نداریم.

كليه فروشي از سر بي پولي

بنري در مسير كارخانه مس چهارگنبد- سيرجان خودنمايي مي‌كند؛ بنر بزرگي كه سردرِ مجتمع مس چهارگنبد راه اندازی شده است و روي آن جمله‌اي حاوي آگهي فروش كليه به چشم مي

از شهسواری جریان آگهی فروش کلیه را می پرسم؛ می گوید: تعدادی از فرزند ها مستأجرند، بدهکاری دارند. هنگامی که حقوق می گرفتند، نمی توانستند زندگیشان را بچرخانند، حالا که دو ماه است بی پول هستند. در این شرایط، تصمیم گرفتند شماره گوشی تلفن همراه بدهند تا کلیه هایشان را بفروشند. آگهی کردند و زدند سردرِ شرکت و بعد هم مردم آمدند تصویر گرفتند و این شد که همه فهمیدند کارگران چهارگنبد حاضرند کلیه هایشان را بفروشند تا زندگی کنند…

آگهی، طنز هست؛ جدی نیست

حامد هادیان، مدیر اداره کار شهرستان سیرجان، البته اين اقدام كارگران را به شوخي تشبيه مي كند و مي گويد: این آگهی، سردرِ شرکت راه اندازی شده؛ ولی حالتِ طنز دارد، جدی نیست. ماه پنجم که تازه تمام شده، می ماند همان تیر، کجای دنیا کارگری که یک ماه حقوق نگرفته، کلیه اش را جهت فروش می گذارد؟ کارگران با راه اندازی این آگهی خواسته اند شوخی کنند. از مدیر اداره کار شهرستان سیرجان می پرسم می خواهید جهت کارگران این مجتمع چه اقداماتی انجام دهید؛ کارگران ناراضی اند و می گویند مزایایمان کم شده، از سروته همین حداقل دستمزد می زنند و هزار گلایه دیگر دارند. هادیان می گوید: بعد از این جریان ها، بازرس فرستاده ایم، اوضاع مجتمع را بررسی کنند. به زودی نتیجه بازرسی مشخص می شود.

تهديد ٣٠٠ كارگر به فروش كليه

فاجعه در كارگاه ها

علي خدايي، عضو کارگری شورای عالی کار، در گفت وگو با «شرق» چنين رخدادي را نشانه اي از فاجعه در بنگاه هاي اقتصادي مي داند و مي گويد: تأخير در مطالبات كارگران به يك مشكل همه گير بدل شده است و محدود به مجتمع مس چهارگنبد نيست و اكنون بيش از نيمي از شركت ها و كارخانه ها دچار چنين مشكلاتي هستند.

بنري در مسير كارخانه مس چهارگنبد- سيرجان خودنمايي مي‌كند؛ بنر بزرگي كه سردرِ مجتمع مس چهارگنبد راه اندازی شده است و روي آن جمله‌اي حاوي آگهي فروش كليه به چشم مي

به گفته او، ريشه اين مشكل به نبود گارانتی براي پرداخت اين دستمزدها برمي گردد. كارفرمايان در قبال تأخير در پرداخت حقوق كارگران مجبور هيچ گونه هزينه اي نمي شوند. اين اتفاق، نشان از نواقص در قانون كار و البته اجراي آن دارد و پيگيري ها نيز در اين زمينه عملا تاكنون به جايي نرسيده است.

گارانتی اجرائي براي تأخير در پرداخت دستمزد وجود ندارد

تهديد ٣٠٠ كارگر به فروش كليه

او با بيان اينكه اگر كارگران شخصا براي وصول مطالبات خود وارد عمل شوند، با برخورد نهادهاي خارج از حوزه روابط كار مواجه مي شوند، مي گويد: كارگران وقتي اعتراضات خود را به خارج از كارخانه انتقال یافته مي کنند، برخوردهاي قضائي با آنها صورت مي گيرد و به برهم زشت نظم عمومي متهم مي شوند. اگر داخل كارخانه هم كارفرما ماه ها حقوق كارگران را پرداخت نكند، مجبور هيچ گونه هزينه اي نمي شود؛ درحالي كه حتي اگر حق بيمه اي كه آن هم مربوط به حوزه روابط كار هست، با تأخير پرداخت شود، كارفرما با جريمه مواجه خواهد شد.

به گفته او، در قانون كار جريمه خاصي كه مشخصا به تأخير در پرداخت حقوق كارگران برگردد، وجود ندارد؛ ولی جرائمي كه در قانون كار در نظر گرفته شده، مي تواند مشمول بر حال چنين كارفرماياني شود.اين فعال كارگري ادامه مي دهد: اصلاح اين نقص در قانون كار، نياز به اصلاح كل قانون ندارد و مي توان ماده واحده اي براي آن در نظر گرفت؛ ولی اكنون كار ما سخت هست، زيرا مدام از سوي دولت و رسانه ها، از موانع توليد و ركود سخن گفته مي شود و چنين اقدامي عليه توليد خوانده خواهد شد.

او با اشاره به اينكه يك كارخانه، ماليات، حق بيمه تأمين اجتماعي، عوارض شهرداري و نهايتا حقوقي به كارگران مي دهد، تصريح مي كند: پشت تمامي اين موارد، گارانتی اجرائي وجود دارد و نهادهاي حاكميتي براي وصول آنها از تمام ابزارها از جمله؛ جريمه و بلوكه كردن حساب كارفرما بهره مي برند، ولی راجع به تأخير در پرداخت دستمزد كارگران چنين ضمانتي وجود ندارد و در طرف مقابل، ابزارهاي معمول در دنيا براي مطالبه حقوق كارگران، محدود هست. در ساير كشورها، مقاوله نامه ٨٧ تا ٩٨ حق اعتراض و اعتصاب صنفي كارگران را به رسميت مي شناسد، ولی اين ابزار در اختيار كارگران ايران قرار نمي گيرد.

سكوت كارگران ايران سوئيچ در برابر شش ماه بي حقوقي

او با بيان اينكه ريشه همه اين مشكلات به نبود امنيت شغلي برمي گردد و هيچ كارگري به راحتي نمي تواند اعتراض كند، ادامه مي دهد: همين چندوقت پيش، كارخانه ايران سوئيچ در محدوده استان تهران، ١٢ ماه حق بيمه كارگران را واريز نكرده است و شش ماه، حقوق معوقه دارد. كارگران جرئت اعتراض نداشتند، زيرا واهمه از اخراج و تعديل نيرو يا عدم تمديد قرارداد داشتند، به همين دليل مجبور شدند به اين شرايط تن دهند.

اعتراض براي كارگران قطعا هزينه خواهد داشت

عضو کارگری شورای عالی کار، با بيان اينكه وقتي فضا بسته مي شود، جامعه كارگري دست به ابتكارات جديد براي احقاق حقوق خود مي زند، مي گويد: تا زماني كه حساسيت رسانه اي ايجاد نشود و طرف هاي برابر زير فشار افكار عمومي قرار نگيرند، تغييري حاصل نمي شود. اين کارها حداقل حساس كردن رسانه ها را در پي خواهد داشت و مسئولان سرعت كار خود را افزايش مي دهند، البته هيچ كدام از اين کارها بدون هزينه براي كارگران نيست و اغلب افرادي كه مبتكر اين طرح ها هستند با برخورد روبه رو شده است اند.

او در پاسخ به اين پرسش كه اگر كارگران در مدت طولاني دستمزدي دريافت نكنند، چگونه امرارمعاش خواهند كرد، توضيح مي دهد: اغلب اين كارگران به شغل دوم و سوم رجوع مي كنند يا به اخذ وام يا قرض رومي آورند، كه آنها را بيش از پيش دچار مشكل مي كند. حتي در شرايطي هم، كودكان يا ديگر اعضاي خانواده وارد بازار غيررسمي كار مي شوند. اكنون اغلب كودكان كار، متأثر از نبودن معيشت، وارد بازار كار شده است اند. خدايي با رد جدي اصطلاح «شوخي» از سوي مدیر اداره کار شهرستان سیرجان مي گويد: اوضاع كارگران به حدي وخيم است كه آنها مجبور به انجام اين کارها مي شوند تا راه حلي براي برطرف مشكل خود بيابند، هر چند اين اقدام به صورت نمادين ممكن است به حل مشكل آنها منتهي شود.عضو کارگری شورای عالی کار با اشاره به اعتراض هاي اخير راجع به تأخير در پرداخت دستمزد كارگران مي گويد: چندي پيش اعتراض كارگران كارخانه نيشكر هفت تپه، منتهي به بستن بزرگراه انديمشك به اهواز شد. در مواردي نيز كارگران به تجمع جلوي استانداري و نهادهاي مدني رو مي آورند، هرچند در اغلب موارد، چنين اختلافاتي منجر به درگيري فيزيكي كارگران و كارفرمايان مي شود.

واژه های کلیدی: قانون | دستمزد | اعتراض | کارگران | اعتراضات | حداقل دستمزد | اخبار اجتماعی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب خارجی معروف
  • قیمت کیندل
  • فروشگاه کتاب خارجی
  • خرید کتاب الکترونیکی خارجی
  • خرید کتاب خارجی آنلاین
  • خرید کتاب زبان اصلی قانون
  • کتاب های اقتصاد اورجینال
  • کتب کتابخانه وAPI زبان اصلی
  • کتاب های بازیهای کامپیوتری اورجینال
  • دانلود منابع مرجع اخلاق کسب و کار
  • خرید کتاب های کامپایلرها از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی زبان مدلسازی
  • خرید کتاب زبان های برنامه نویسی زبان اصلی
  • خرید کتاب تکس لاتکس زبان اصلی
  • دانلود منابع مرجع نرم افزار آفیس
  • خرید کتاب نرم افزار های ادوبی زبان اصلی
  • منابع اورجینال نرم افزار ماکرومدیا
  • کتب نرم افزار CAD زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های محاسبات علمی
  • دانلود منابع مرجع شبکه